0
Komen

4 FAKTOR MENYEBABKAN PELUPA

Views
http://www.uptomu.net/2011/11/4-faktor-yang-menyebabkan-masalah.html


Stress- Tekanan yang kronik adalah seperti racun terhadap otak anda. Tekanan meningkatkan pengeluaran steroid semulajadi yang dipanggil kortisol. Ia mampu untuk merosakkan hippocampus yang berfungsi sebagai pusat ingatan otak. Kajian menunjukkan bahawa gaya hidup yang terlalu sibuk atau terlalu tinggi tekanannya akan meningkatkan risiko penyakit Alzheimer.
Mengandung- Ketika proses kehamilan, banyak perubahan didalam badan yang berlaku dan ia akan menjejaskan kesihatan mental anda. Selain daripada itu, perubahan hormon yang drastik akan menyebabkan sakit kepala dan peningkatan hormon kortisol akan membuatkan anda sukar tidur dalam beberapa bulan.
Diet- Seorang yang berusaha untuk mengurangkan berat badan dengan cepat sering meletakkan diri mereka didalam keadaan yang hampir sama seperti kebuluran. Ingatan dan pemikiran akan terjejas disebabkan otak kekurangan glukosa yang diperlukan (gula darah). Mengamalkan diet pengambilan karbohidrat yang rendah juga boleh membuatkan anda berasa cepat letih, kepala terasa berat, dan sakit kepala.
Kemoterapi- Pesakit yang sedang menjalani rawatan kimoterapi akan menyebabkan kekurangan terhadap daya pemikiran mereka. Ini adalah kesan biasa daripada rawatan tersebut.  Ubat-ubatan yang diambil juga boleh menyebabkan kesan yang sama. Antara kesan sampingan rawatan ini adalah pesakit akan mengalami masalah seperti pucat, keletihan, insomnia, dan kebimbangan yang boleh membuatkan penumpuan seseorang menjadi sukar. Selain daripada itu, pesakit yang menjalani rawatan ini juga akan sering untuk hilang selera makan.


p/s: tq bca entry iela...penggunaan perkataan dlm blog iela adalah rojak (^_^)

0 00 cercite at cOlOuRfUlL mEmOriEs:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Close
 
warna warni kehidupan - Soft Green And White Polka Template - Design By bungabungacinta